Ciało

7 korzyści wynikających z aktywności fizycznej: jak zmotywować się do ćwiczeń?

Przyzwyczailiśmy się, że ruch to środek do osiągania konkretnych celów: zrzucenia wagi, poprawienia sylwetki, podreperowania kondycji czy ścigania ideału piękna wykreowanego przez media. Teoretycznie wiemy, że ćwiczenia pozytywnie wpływają na zdrowie i dobre samopoczucie, ale trudno nam zachować regularność. Kiedy trenujemy, najczęściej myślimy o efektach, których się spodziewamy. Z niecierpliwością czekamy na utratę kilogramów i zarysowanie mięśni. Aktywność fizyczna daje jednak zdecydowanie więcej: jest ważnym składnikiem szczęśliwego życia — kształtuje charakter, uczy samodyscypliny, pobudza twórcze siły. Dla mnie to najlepsza inwestycja w siebie i doskonały sposób na kontakt z własną fizycznością.

Kilka słów o motywacji: jak ją w sobie pielęgnować? Co leży ku jej podstaw? 

Kiedy chcemy zmienić coś w swoim życiu, początkowo czujemy zapał i przypływ chęci do działania. Po pewnym czasie emocje jednak opadają, a my wracamy do starych przyzwyczajeń. Gdzie ulotniła się motywacja? Jak odszukać ją na nowo? Myślę, że chodzi przede wszystkim o dwie kwestie: po pierwsze – wprowadzenie nowych nawyków to proces. Nie możemy oczekiwać, że z dnia na dzień dokonamy przemiany. W którymś momencie entuzjazm się rozpłynie. Po drugie – za bardzo skupiamy się na ostatecznym celu i efektach. Patrzymy w przyszłość, a działamy w teraźniejszości. Stajemy się coraz bardziej niecierpliwi, czujemy presję, aż w końcu przestajemy wierzyć, że się uda. Traktujemy aktywność fizyczną wyłącznie jako środek prowadzący do konkretnej zmiany, a czasem nawet jako niezbyt przyjemny obowiązek. Nasza uwaga skupia się na przyszłości — upragnionym efekcie, którego jeszcze z nami nie ma i właśnie to wprowadza wewnętrzne napięcie.

Jak więc jest z tą motywacją? Jak ją w sobie pielęgnować? Mój sekret: ruch powinien stać się ważnym elementem naszej codzienności — stylem życia, celem samym w sobie. A efekty? One same się pojawią! Nie ma przecież innej możliwości! Jeśli nie będziemy się na nich tak bardzo skupiać, zaskoczą nas swoją obecnością.

Anonymous

Exercise is a celebration of what your body can do. Not a punishment for what you ate.

Podczas aktywności fizycznej warto zatem cieszyć się teraźniejszym momentem i wsłuchiwać się w potrzeby swojego ciała. Regularny ruch daje znacznie więcej korzyści, niż może się wydawać — nie tylko wizualnych. Poza tym dbając o swoją kondycję teraz, zapewniamy sobie dobrą jakość życia pod względem fizycznym również w przyszłości. Sprawne ciało to zdrowie i siła, dzięki którym możemy realizować marzenia i znakomicie radzić sobie z wszystkimi wyzwaniami.

7 nieoczywistych korzyści wynikających z aktywności fizycznej 

Dlaczego nie wyobrażam sobie swojej codzienności bez spacerów, rozciągania, praktyki jogi i zajęć fitness (również w domowym zaciszu)? Zauważyłam, że aktywność fizyczna znacząco wpływa na jakość mojego życia i pozwala mi budować silniejszą wersję siebie. Bywają dni, że nie mam ochoty na ćwiczenia i to jest całkowicie normalne. Wiem jednak, że po treningu zawsze czuję się lepiej — choć ciało jest zmęczone, psychika odżywa, a wszelkie stresy rozpływają się w powietrzu. 😊 Jakie korzyści daje mi regularny ruch (niezależnie od rodzaju)? Bez zastanawiania przyszło mi do głowy 7! 😉

1. Aktywacja kreatywnych pomysłów 

Nie wiem, jak to się dzieje, ale podczas treningu zawsze przychodzą mi do głowy kreatywne pomysły. Kiedy czuję w sobie twórczą blokadę, to znak, że potrzebuję porządnej dawki aktywności. Mam wrażenie, że gdy całkowicie pochłaniają nas ćwiczenia, umysł zaczyna pracować na zupełnie innym poziomie i uwalniamy kreatywność. Czasem bywa to trochę denerwujące, bo pomysły są ulotne i trzeba je zapamiętać, gdy nie mamy pod ręką notesu. Myślę, że intensywny trening pomoże nie tylko, gdy zajmujemy się twórczą działalnością, ale także, kiedy borykamy się z jakimś konkretnym problemem i szukamy optymalnego rozwiązania.

2. Uwolnienie od stresu i wszelkich napięć 

W ciągu dnia działa na nas wiele bodźców. Rozmawiamy z różnymi ludźmi, spędzamy czas w rozmaitych miejscach, pracujemy, czytamy, słuchamy, wyłapujemy energię otoczenia. Nasza podświadomość jest jak gąbka, która chłonie dosłownie wszystko, z czego nawet nie zdajemy sobie sprawy. Do tego dochodzą również emocje i stres. Napięcia gromadzą się w ciele i wpływają na ogólne samopoczucie.

Jim Rohn

Take care of your body. It’s the only place you have to live in.

Regularne treningi pojawiły się w moim życiu, gdy środowisko zawodowe, w którym przebywałam, maksymalnie mnie stresowało. Moje ciało było słabe i jednocześnie nie potrafiłam stawiać wyraźnych granic. Chłonęłam toksyczne wibracje i czułam się coraz gorzej. Ćwiczenia pomagały mi rozładować negatywne emocje. Nabierając fizycznej siły, powoli zrozumiałam, że muszę wprowadzić w swoim życiu zmiany i odciąć się od sytuacji, które mi nie służą. Stanowczo. Odważnie. Bez oglądania się za siebie. Bez słuchania opinii innych.

3. Budowanie wewnętrznej siły 

Nasza fizyczność i charakter mają ze sobą dużo wspólnego — oddziałują na siebie wzajemnie. Przenikają się, tworzą całość. Wzmacniając mięśnie, równocześnie stajemy się bardziej asertywni i odporni psychicznie. Nie dajemy sobie wejść na głowę i stajemy się wyczuleni na wszelkie manipulacje. Zapewniamy sobie ochronę w postaci wewnętrznej tarczy, co jest niezbędne, żeby iść przez życie z podniesioną głową i śmiało realizować cele. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o budowaniu wewnętrznej siły, zajrzyj do artykułu:
 
Jak budować wewnętrzną siłę i prawdziwą pewność siebie? 7 pomocnych wskazówek 

Tich Nhat Hanh

When it comes to health and well-being, regular exercise is about as close to a magic potion as you can get.

4. Uspokojenie umysłu — sposób na medytację

Każda forma wysiłku fizycznego może stać się medytacją. Jak to możliwe? Medytowanie kojarzy się raczej z odosobnieniem i siedzeniem w ciszy. Osobiście uważam, że chodzi przede wszystkim o uspokojenie umysłu. Nie trzeba wcale zapalać świeczek i siedzieć ze skrzyżowanymi nogami, żeby pomedytować. Podczas treningu staram się skupiać uwagę na wykonywanym ćwiczeniu i odczuciach pojawiających się w ciele – tego nauczyła mnie joga. Nie rozglądam się dookoła. Chcę doświadczyć momentu w pełni – poczuć zmęczenie i pot na skórze. Myśli się rozpływają i szybko przechodzą. Mam wrażenie, że podczas treningu umysł po prostu odpoczywa.

Osho

Meditation happens beyond mind. No technique can go beyond mind.

5. Okazanie sobie miłości i szacunku 

Gdy nie traktujemy wysiłku fizycznego jako środka prowadzącego do upragnionych rezultatów, każdy trening staje się praktyką miłości własnej. W ten sposób okazujemy sobie szacunek – dbamy przecież o to, żeby czuć się dobrze i cieszymy się lepszym zdrowiem. Regularna aktywność pomaga nam budować prawdziwą pewność siebie.

Anonymous

Today I will love myself enough to exercise.

6. Pokonywanie własnych słabości i nauka dyscypliny 

Podczas treningu zdarza się, że nie mam już siły i chcę odpuścić. Jednak mimo to staram się przezwyciężać własne słabości i działać dalej. W mojej głowie pojawia się pozytywny dialog wewnętrzny — wiem, że dam radę. Po treningu czuję satysfakcję i radość, że się nie poddałam. Regularna aktywność fizyczna uczy też dyscypliny i konsekwencji, co później przekłada się na inne strefy życia. Nie rezygnujemy szybko i potrafimy walczyć o swoje, jednocześnie polegając głównie na własnym instynkcie.

7. Inwestycja w jakość życia 

Trudno podążać za swoimi marzeniami i dokonywać ważnych zmian, kiedy nie czujemy się dobrze — zarówno psychicznie, jak i fizycznie. Brak kondycji może pokrzyżować niejedne plany. Teraz mam 27 lat, więc nic poważnego mi nie dolega. Co jednak będzie za 15, 20, 30 lat? Nadal chcę tryskać energią i cieszyć się dobrą formą! Uważam, że ćwiczenia pomagają zachować młodość i sprawiają, że mamy więcej energii do działania. Ćwicząc teraz, dbam również o swoje samopoczucie i kondycję w przyszłości, a moja codziennosć nie straci na jakości. Dalej będę żyła na własnych zasadach i szybciej uporam się z przeciwnościami — również zdrowotnymi.

Gene Tunney

To enjoy the glow of good health, you must exercise.

Jak jest u Ciebie z motywacją do ćwiczeń? Czy aktywność fizyczna ma dla Ciebie znaczenie, czy raczej jej unikasz? 😉 Koniecznie podziel się swoimi przemyśleniami w komentarzu. 🙂


Przeczytaj również...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *